Saabin oli tehtävä olemassa olevan lentokoneen keulaan muutoksia, mutta alkuperäisiä piirustuksia ei ollut saatavilla. Ongelma ratkaistiin laserkeilaamalla koneesta tarkka 3D-malli, jota pystyttiin hyödyntämään myös simuloinnissa.

3D-laserkeilauksen avulla säästettiin kuukauden työmäärää vastaava aika

Liiketoiminnan haaste:

  • Lentokoneen keulaan haluttiin asentaa sensoreita, joiden avulla Saab voisi analysoida, kuinka lentäjät voivat laskeutua turvallisesti huonossakin näkyvyydessä
  • Valmiiden piirustusten puuttuminen
  • Koneen keulaosan monimutkainen geometria, jota on käsin vaikea mitata vaadittavalla tarkkuudella

Ratkaisu:

  • Lentokone mitattiin 3D-laserkeilaimella
  • Pinnoista tuotettiin nopealla aikataululla tarkat 3D-mallit

Saavutetut hyödyt:

  • Saab pystyi toteuttamaan projektin aikataulussa ja vaaditulla tarkkuudella
  • Saabin suunnitteluosasto pystyi hyödyntämään koneen mallia myös ilmavirtauksen simuloinnissa
  • 3D-laserkeilauksella mittatiedot saatiin tuotettua erittäin kustannustehokkaasti

 

  

Ilman 3D-laserkeilausta emme olisi saaneet tarvitsemiamme mittatarkkoja pohjatietoja. Säästyimme kuukauden työurakalta ja saimme projektin valmiiksi hyvissä ajoin ennen määräaikaa. Lisäksi saimme käyttöömme mallin, jota voimme hyödyntää ilmanvirtauksen simuloinnissa, kertoo Magnus Enell, Saabin suunnitteluosastolta.